1ste leerjaar

 ... zien en appreciëren we de wereld om ons heen.        

Kronkeldiedoe voor het 1ste leerjaar.
Kronkeldiedoe voor het 1ste leerjaar.

Vandaag beleefden we een sportieve voormiddag in de sporthal te Sint-Gillis te Dendermonde op kronkeldiedoe. Klimmen, klauteren, steppen, glijden,....

Blinddruktechniek: mijn naamkaartje.
Blinddruktechniek: mijn naamkaartje.

Wij pasten deze techniek toe om de eerste letter van onze naam in papier te drukken.

Werken met schilderstape en verf.
Werken met schilderstape en verf.

De kinderen tonen trots hun gemaakte kunstwerken. Helemaal volgens de opdracht: enkel rechte lijnen gebruiken en lievelingskleuren gebruiken! Wat je allemaal niet kan doen met schilderstape en verf.

Bezoek IDM te Lokeren.
Bezoek IDM te Lokeren.

Vandaag bezochten we IDM te Lokeren om meer te leren over sorteren, recycleren, composteren,.... Wij werden rondgeleid door een zeer lieve gids. In het tentoonstellingsgebouw werden we getrakteerd op een drankje, leerden we wat er van plastieken flessen, oude kaarsen, batterijen ... wordt gemaakt.

Dopjeskunst.
Dopjeskunst.

N.a.v. het thema afval, recycleren, hergebruik,... tonen de kinderen met hun kunstwerken hoe ze willen, dat de natuur waarin ze leven er volgens hen zou moeten uitzien.

Bezoek aan dierenspeciaalzaak De Moortelshoeve te Zele.
Bezoek aan dierenspeciaalzaak De Moortelshoeve te Zele.

De kinderen genoten van het bezoek aan de dierenspeciaalzaak De Moortelshoeve waar ze verschillende huisdieren bekeken. Van felgekleurde vogels, cavia's, konijntjes, hamster, puppies, honden tot mini-paardjes.

Een mantel voor Sint Maarten.
Een mantel voor Sint Maarten.

De kinderen ontwerpen een coole mantel voor de Sint. Na een ontwerp op papier begon het echte werk. Met allerlei materiaal maakten ze een coole mantel voor de Sint. Trots toonden de kinderen het resultaat. Wat zal de Sint hip zijn als hij één van deze mantels draagt!

Musiceren met omgevingsgeluiden.
Musiceren met omgevingsgeluiden.

De kinderen bootsen de omgevingsgeluiden na met materialen uit de klas of met hun stem. Na het experimenteren maakten ze een muziekstukje waarin ze deze geluiden in hun eigen gekozen partituur verwerkten. Het filmpje kan bekeken worden op de facebook pagina van de school.

Meten met de meetstok.
Meten met de meetstok.

De kinderen maakten kennis met de meter. Zij kregen verschillende meetopdrachten die ze samen uitvoerden.

Dierengeluiden nabootsen en in een eigen compositie verwerken.
Dierengeluiden nabootsen en in een eigen compositie verwerken.

Na het waarnemen, beluisteren, benoemen van de dierengeluiden. legden de kinderen de afbeeldingen van deze dieren in een zelfgekozen volgorde om deze dan te verklanken. Op de partituur duidden ze de korte of lange klankduur aan. Benieuwd naar hun composities? Binnenkort te zien en te horen op de facebook pagina van de school.

Kijkdozen
Kijkdozen

Naar aanleiding van het thema zintuigen, maakten de kinderen een kijkdoos. Heel nieuwsgierig keken ze in de dozen van de kinderen van de klas. Allen waren verrast door de inhoud en het gekleurde licht dat binnenviel door het vliegerpapier.

Zingen: hoofd, schouders, knie en teen.
Zingen: hoofd, schouders, knie en teen.

De kinderen leerden het gekende lied: hoofd, schouders, knie en teen. Maar zij vervingen alle woorden door andere passende lichaamsdelen. Benieuwd naar hun compositie? Bekijk en beluister het filmpje op de facebookpagina van de school.

Weven op karton
Weven op karton

De kinderen leerden weven op karton. Zij maakten versieringen voor in de kerstboom te hangen.

Spattechniek: ontwerpen eigen inpakpapier.
Spattechniek: ontwerpen eigen inpakpapier.

De kinderen kregen als opdracht eigen inpakpapier te ontwerpen met eigen sjablonen. D.m.v. spattechniek zetten ze deze vormen in rood, geel of blauw op hun blad. Vandaag, dinsdag 19 december, konden de kinderen hun nieuwjaarsbrieven inpakken met hun eigen ontworpen inpakpapier.

Een kleur lichter en donker maken.
Een kleur lichter en donker maken.

Na het bekijken en bespreken van kunstwerken mochten de kinderen experimenteren om hun gekozen kleur lichter en donker te maken. De kinderen pasten dit vandaag toe op papier. Er moest een duidelijke overgang zichtbaar zijn van licht naar donker.

Een figuur maken door middel van lijnsoorten.
Een figuur maken door middel van lijnsoorten.

De kinderen kregen de opdracht een figuur te maken maar door verschillende lijnsoorten te tekenen. Na het experimenteren met het tekenen van verschillende lijnen, gingen ze aan het werk. Eerst zeer voorzichtig, maar met het uitbreiden en vorm krijgen van hun figuur, kregen ze ook meer en meer zelfvertrouwen en kwamen ze tot een duidelijke vorm. Deze werd uitgeknipt en op hun werk gekleefd dat ze eerder gemaakt hebben.

Schimmenspel.
Schimmenspel.

De kinderen beluisterden een verhaal over een berenfamilie. Zij besproken dit en ontwierpen figuren om in een schimmenspel te gebruiken. Zij maakten zelf een ander einde aan het verhaal. Zij maakten figuren, voorwerpen om in de doos te hangen of te zetten.

De kinderen van het eerste leerjaar creëerden in het thema van carnaval een pruik.
De kinderen van het eerste leerjaar creëerden in het thema van carnaval een pruik.

De kinderen experimenteerden met ecoline en een rietje. Ze lieten een druppel op hun blad vallen en bliezen deze verder uit. Zo ontwierpen ze een pruik voor carnaval.

Een bril voor carnaval.
Een bril voor carnaval.

De kinderen kregen als opdracht een reuzengrote bril voor carnaval te ontwerpen. Zij versierden hun ontwerp met verf, papier en allerlei materiaal.

Bouwen aan de hand van een plan.
Bouwen aan de hand van een plan.

De kinderen werkten met de verschillende blokken en kregen een bouwplan dat ze moesten volgen.

Wij maakten een telefoon.
Wij maakten een telefoon.

De kinderen leren over communiceren en de verschillende toestellen. Met blikjes en een touw maakten ze een telefoon.

Het 1ste leerjaar naar de auteurslezing van Hilde Schuurmans.
Het 1ste leerjaar naar de auteurslezing van Hilde Schuurmans.

De kinderen gingen naar de bieb waar schrijfster Hilde Schuurmans uitleg gaf over het schrijven van haar jeugdboeken en hoe ze de illustraties tekent.